
EXTERNAL (for general distribution)               AI Index: EUR 44/130/91 

                                                     Distr: CO/GR 

                                                  _______________________ 

                                                  Amnesty International 

                                                  International Secretariat 

                                                  1 Easton Street 

                                                  London WC1X 8DJ 

                                                  United Kingdom 

 

3 October 1991 

 

 

 

£TURKEY: @THE CASE OF SINAMI ORHAN, EDITOR OF AK-DO_U_ 

 

 

 

Sinami Orhan, a student aged 24, is the editor of Ak-Do_u_ (Bright Dawn), an Islamic 

political magazine. The magazine's first issue was published in November 1989. Since 

then seven issues have appeared. Issues No. 4, No. 5 and No. 6, which appeared in 

February, March and May 1990, respectively, were all confiscated and the editor 

put on trial separately for each issue. 

 

     In the February 1990 issue, Sinami Orhan published an article written by himself 

and entitled: "One Hundred Years of Our History Must Be Rewritten". In the context 

of this article he printed a facsimile of a court document dating from the time 

of the Ottoman empire which purported to prove that Mustafa Kemal Atatürk, the much 

revered founder of the Turkish Republic, was the son of a prostitute and born out 

of wedlock. This document, the magazine claims, had already been published in its 

original form, that is in Ottoman Turkish and written in Arabic script, with impunity 

in January 1990 by one of the main Turkish newspapers. When Ak-Do_u_ reproduced 

the document with a transcription into Latin characters as used in Turkey today, 

he was charged under Law 5816 with insulting the memory of Mustafa Kemal Atatürk. 

On 12 October 1990, Sinami Orhan was convicted and sentenced to 21 months' 

imprisonment. The Court of Appeal upheld the verdict and on 19 August 1991 he began 

serving the sentence.  

 

     In the March 1990 issue of the magazine, Sinami Orhan published an article 

under the heading "Dissolute, Shameless, Racist, Bloodthirsty Brute: Atatürk". These 

purportedly were the words of a US Senator voiced on 18 January 1927. Again the 

magazine claims that they were previously published, this time by the Islamic 

newspaper Yeni Nesil on 14 November 1987, and that the responsible editor was tried, 

but not convicted in the end. Sinami Orhan, however, was tried and sentenced to 

22 months' imprisonment. His appeal against the verdict is pending. 

 

     In the May 1990 issue, Sinami Orhan published an article entitled "Homosexual 

Atatürk in English Documents". The description "Homosexual Atatürk" was, according 

to the magazine, used in a telegram sent by a British officer to the War Office 

in 1921 and published in its original English version with impunity by the Turkish 

History Institute in 1979. When Sinami Orhan published the telegram in Turkish 

translation, he was again charged with insulting the memory of Mustafa Kemal Atatürk 

and is currently standing trial before Istanbul Criminal Court. 

 

     Sinami Orhan is imprisoned solely for the non-violent exercise of his right 



to freedom of expression. He is, therefore, considered to be a prisoner of conscience 

and his imprisonment to be in contravention of Article 10 of the European Convention 

on Human Rights, to which Turkey is a State Party. Amnesty International is appealing 

for his immediate and unconditional release. 


