
AMNESTY INTERNATIONAL PRESS RELEASE  

 
21 January 2002 

AI Index AFR 54/002/2002 - News Service Nr. 12 

 

 Sudan:Harassment of the "Khartoum Monitor" must stop 

 

Amnesty International today called on the Sudanese authorities to stop 

harassing the independent daily Khartoum Monitor and its staff.  

 

On 15 January, Nhial Bol, the Khartoum Monitor's Chief Editor,  

was sentenced to six months imprisonment unless he pays a fine of 5 

million Sudanese dinars (about USD 1,905). The newspaper was fined 15 

million Sudanese dinars (about USD 5,703). Its assets are under threat 

of seizure if the fine is not paid.  

 

Nhial Bol was convicted of "propagating false news" after a 

summary and unfair trial, for having published an article suggesting 

government complacency towards slave raiders in Sudan. He was 

detained for two days, at which time Amnesty International considered 

him to be a prisoner of conscience, held solely for the peaceful expression 

of his opinions. He was tried just hours after being arrested and his 

defence lawyer was not allowed to talk during the trial. Nhial Bol was 

released on 17 January after Khartoum Monitor staff members managed 

to pay his fine. The defence lawyer lodged an appeal against the sentence 

on 19 January. However, the fine against the Khartoum Monitor still 

stands. 

 

"The Sudanese authorities are using excessive fines and unfair and 

arbitrary trials to curtail freedom of expression," Amnesty International 

said. The organization believes that the Khartoum Monitor is harassed 

because of its articles critical of the Sudanese government.  

 



"The charges against the Khartoum Monitor amount to a 

restriction of the fundamental right to freedom of expression and should 

be dropped" Amnesty International added. 

 

The charges against the newspaper and its chief editor contravene 

the universal right to free expression enshrined in Article 19 of the 

International Covenant on Civil and Political Rights, to which Sudan is a 

party. The offence of "propagation of false news" under Section 66 of the 

Sudanese Penal Code, punishable by imprisonment for up to six months 

or a fine of an unspecified amount, can be interpreted by the Sudanese 

authorities to include any criticism of the government. 

 

Background 

The "Khartoum Monitor" was established in 2000 by journalists coming 

from southern Sudan, much of which has been at war with the Sudanese 

government for 17 years. It is the main newspaper that publishes articles 

relating to southern Sudan, the war and peace proposals and initiatives, 

issues on which the government exercises heavy censorship. Since it began 

publishing, the newspaper has had its publication temporarily halted, its 

staff harassed, intimidated and arbitrarily detained and its articles 

censored. Recent charges filed by the Sudanese authorities against the 

staff of the Khartoum Monitor relate to articles on the war and peace 

proposals, interpreted as offences ranging from "sedition" to "war against 

the state". 

 

The Sudanese authorities have repeatedly denied the existence of 

slavery in the country, stating that it is a problem of traditional tribal 

abductions over which they have little control. Human rights 

organizations report that the government, as part of its 

counter-insurgency effort against armed opposition groups in the South, 

supports militias based in Western Sudan. These militias are responsible 



for raiding villages and abducting civilians. Abducted civilians are 

reportedly used as unpaid domestics or labourers. 

 

In December 2001, the government announced that censorship 

would be lifted against all newspapers, including the Khartoum Monitor. 

The newspaper had to sign, prior to this announcement, a code of ethics 

which exhorts journalists to respect "national achievements" and to avoid 

certain issues, including "insulting armed forces or mujahedin and 

martyrs" or "publicising moral accusations against the country". However, 

on 10 January 2002, the authorities reimposed censorship on the 

Khartoum Monitor, allowing security services to screen articles before 

they are published. 

\ENDS 

public document 

**************************************** 
For more information please call Amnesty International's press office in London, UK, on +44 20 7413 
5566 
Amnesty International, 1 Easton St., London WC1X 0DW   web : http://www.amnesty.org 

 


