
 

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95 

 

KENYA, TANZANIA, UGANDA, ZAMBIA 
AND ZIMBABWE 

 

@Attacks on human rights through the 
misuse of criminal charges 

 

 

 

 

INTRODUCTION 

 

There is a developing pattern of human rights violations in parts of Africa in which 

governments publicly committed to political pluralism adopt methods of curbing domestic 

opposition and criticism which are designed to minimise the likelihood of international 

disapproval and to keep their democratic credentials intact.
1
 Certain types of legal charge are 

proving increasingly attractive to governments seeking to criminalise peaceful political activity 

or dissent in this new context. These charges include sedition, contempt of court, subversion, 

defamation, possession of classified documents, and holding meetings or demonstrations 

without an official permit. The use by the authorities of such charges against non-violent 

opponents or critics for political ends is a serious violation of international human rights 

standards. Indeed, the very way in which these charges are defined in national law is usually 

sufficient to bring them into conflict with international standards. For example, the definition 

of "sedition" in African legal systems tends to be based on outdated colonial law, embracing 

non-violent dissent when international judicial opinion today is widely agreed that "sedition", 

if it must apply at all, should apply only to direct incitement to violence. 

 

  This report gives examples of the misuse of these criminal charges against 

government opponents and critics in recent years by ostensibly pluralistic governments in five 

east and central African states: Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and Zimbabwe. They 

have been taken together because of their geographical proximity and because their legal 

systems have much in common, shaped as they were by British colonial rule. However, it is 

not only in east and central Africa that criminal charges have been brought against peaceful 

government opponents and critics. For example, the same phenomenon was noted in 

Ethiopia and Cote d'Ivoire during 1994. 

 

 

 

                                                 
    1 Political pluralism as used here does not simply mean multi-partyism. The phrase should be understood as 

referring to the rights of individuals and groups to enjoy freedom of thought, conscience and religion, freedom of 

expression and association, and the right of peaceful assembly.  



 
 

2  
 
 

 

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995 

 

 Certain types of "high-profile" human rights violation (for example, prolonged 

administrative detention without charge or trial) are now likely to provoke greater domestic 

and international scrutiny than has been the case in the past. Domestic human rights 

movements are increasingly organized and assertive while the international community has in 

some cases reduced its aid and development assistance to governments whose human rights 

record is clearly a poor one. The examples of Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and 

Zimbabwe illustrate how the criminal charges discussed in this report, some of them 

potentially carrying long prison sentences, have become valuable "low intensity" methods 

through which troublesome opponents and critics can be harassed. The use of such charges 

is often as much about restriction and intimidation as prosecution and actual imprisonment. 

Indeed, the mere existence on the statute book of such charges, backed by periodic threats 

to use them, can be enough to restrict and intimidate critics. These charges are often held for 

prolonged periods over the heads of individuals who have been granted bail after being 

briefly detained. A significant proportion of these charges are eventually dropped without 

ever coming to trial. When they do come to trial, the courts, if sufficiently independent, 

sometimes acquit the accused. But there remain instances where individuals have in the end 

been found guilty and imprisoned.  

 

 The examples of Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and Zimbabwe also demonstrate 

how those at the receiving end of these charges are often individuals and groups at the heart 

of efforts to build strong civil societies founded on respect for human rights, for example, 

journalists, lawyers, human rights activists, academics, members of opposition political parties 

and other peaceful political activists. The victims of such human rights violations are in many 

cases prisoners of conscience. Amnesty International is concerned to ensure that human 

rights violations of the character described here are not forgotten amidst the public focus 

upon human rights crises elsewhere in Africa. The report urges the governments of Kenya, 

Tanzania, Zambia and Zimbabwe to end the use of criminal charges for political reasons and 

to initiate urgent reviews of their respective national laws and procedures with the aim of 

bringing them fully into line with international human rights standards.
2
  

 

 

 

                                                 
    2 The overall human rights situation in these states is described in the Amnesty International Report and in other 

documents available from Amnesty International Sections. 



 
 

 3 
 
 

 

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95 

 

1. Kenya 

 

Kenyan politics have been dominated since independence in 1963 by the Kenyan African 

National Union (KANU). After several years of fierce resistance to calls to bring to an end 

the official one-party state, President Daniel Arap Moi agreed to do so in late-1991. This 

change of heart came shortly after Kenya's main donors suspended all aid to the country. 

Multi-party elections in late December 1992, which were marred by electoral irregularities, 

returned to power President Moi and KANU, but opposition parties won almost half the 

seats in parliament.   

 

 Since 1992 the authorities appear to have preferred, where possible, to use less overtly 

political charges against peaceful protestors, human rights activists and government critics, so 

as to better camouflage human rights violations. However, the pattern of harassment has 

continued, particularly against those who have been attempting to investigate or report 

incidents of political violence in the Rift Valley and other parts of Kenya. Government 

involvement has been alleged in the "ethnic violence" which has killed around 1,500 people 

and displaced more than 300,000 since it began in late-1991.   

 Although opposition political parties operate openly and freely, opposition members 

of parliament, human rights activists, journalists and other government critics have been 

arrested in connection with peaceful demonstrations, speeches, publications or investigations 

into human rights abuses. Whole editions of newspapers and publications critical of 

government policies have been impounded and printing presses have been put out of action. 

Since January 1994 over twenty journalists have been intimidated, harassed, arrested, fined 

or imprisoned. In July one foreign journalist was deported after being held incommunicado 

for eight hours. The majority of those who have been arrested have been prisoners of 

conscience. They have either been held for a short period and then released without charge 

or charged with sedition or related offenses such as subversion and released on bail after a 

few days or weeks. Charges have then been dropped after some months. Sedition carries a 

penalty of up to ten years' imprisonment. Subversion carries a penalty of up to three years' 

imprisonment.    

 

 Amongst recent cases, four journalists working for The Standard newspaper, including 

managing editor Kamau Kanyanga, were arrested in March 1994 and charged with 

subversion in connection with an article alleging renewed political violence in Molo, 200km 

north-west of Nairobi. The journalists were held for over two weeks, having initially been 

denied bail, and were then required to attend court regularly for "mention" in Nakuru, at a 

considerable cost and interruption to their work. In June the charges of subversion against 

the four journalists were dropped and replaced with charges of sedition under the Kenya 

Penal Code. These charges too were later dropped. 

 

 However, there has been one case where those charged were brought to trial. Two 

Kenyan journalists, Bedan Mbugua, chief editor of The People, and one of its reporters, 



 
 

4  
 
 

 

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995 

 

David Makali, were imprisoned in June 1994 for four and five months respectively for 

contempt of court, following the publication of an article critical of the Kenyan judiciary. In 

March 1994, David Makali, writing in The People, quoted from an article by a prominent 

human rights lawyer, GBM Kariuki, in Society magazine, which stated that the recent 

dismissal by the Court of Appeal of an application by members of the unregistered 

University Academic Staff Union seeking orders to restrain the university administration 

from evicting them from University housing was the result of political interference. Kariuki, 

Makali and Mbugua, together with the publishing company of The People, were each 

charged with contempt of court. The case was heard by the Court of Appeal which has 

powers to hear any matter related to contempt of court. The Court of Appeal found the 

parties guilty and ordered them to pay a heavy fine and publicly apologise or go to prison. 

While Kariuki and the publishing company of The People complied, Mbugua and Makali 

refused. They were arrested on 14 June 1994 and had to serve their sentences of five and 

four months imprisonment respectively. 

 

 In a new and disturbing development, the government has now decided to use capital 

criminal charges (which are not bailable) against people whose only offence is that they are 

non-violent critics of the Kenyan government. In April 1994 the trial began of four prisoners 

of conscience, Koigi Wamwere, his brother, Charles Kuria Wamwere, his cousin, James 

Maigwa and G.G. Njuguna Ngengi, a local councillor. All four have been charged with 

attempted robbery with violence following an alleged raid on Bahati Police Station near 

Nakuru 150km north-west of Nairobi in November 1993.  If convicted they face mandatory 

death sentences. All four men have been detained since November 1993. Amnesty 

International believes that the charges against them have been fabricated.
3
 Similar charges 

have been used to detain Josephine Nyawira Ngengi, the sister of G.G. Njuguna Ngengi, and 

Geoffrey Kuria Kariuki since May and July 1994 respectively. Both of them are reported to 

have been badly tortured. Amnesty International is concerned that the charges against them 

have also been fabricated. 

 

 The misuse of criminal charges by the Kenyan authorities has been so widespread in 

recent years that official claims that the country has entered a new pluralist era since 1992 

must be viewed with scepticism. Amnesty International calls upon the Kenyan government 

immediately to end the use of criminal charges for political reasons and to initiate a 

comprehensive and urgent review of its national laws and procedures so as to bring them 

fully into line with international human rights standards. 

                                                 
    3  See Amnesty International's report, Kenya: Abusive use of the law: Koigi wa Wamwere and three other 

prisoners of conscience on trial for their lives (AI Index: AFR 32/15/94). 



 
 

 5 
 
 

 

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95 

 

2. Tanzania 

 

Tanzania has effectively been ruled since independence in 1964 by same political party, 

known since 1977 as Chama Cha Mapinduzi (Party of the Revolution) and led today by 

President Ali Hassan Mwinyi. However, since independence there have been tensions within 

Tanzania over the constitutional relationship between the two parts of Tanzania, mainland 

Tanganyika and Zanzibar. Zanzibar had been an independent country before independence. 

Today it has its own parliament and control over its internal affairs. The main opposition 

party in Zanzibar is the Civic United Front (CUF), which believes in greater autonomy for 

Zanzibar. Along with other political figures on the mainland, it also campaigned for the 

introduction of a multi-party political system in Tanzania from 1989 onwards. Government 

opponents were arrested and detained by the authorities on charges such as possession of 

government documents and sedition.  

 

 In 1992, Tanzania amended its constitution to end the one-party state and legalise 

opposition parties. Multi-party elections are due in 1995. But there does not yet appear to 

have been a complete change in the official attitude to peaceful political opposition or 

criticism. This seems particularly to be the case in Zanzibar. In September 1993, 10 people, 

including Huwena Hamad, wife of Seif Sherif Hamad, Vice-Chairman of the CUF, were 

briefly detained and charged with organizing an illegal assembly and insulting Dr Salmin 

Amour, the President of Zanzibar. The charges were eventually dropped in 1994. 

 

 During 1994 repression by the Zanzibar government has focussed less on high-profile 

opposition leaders and more on rank-and-file opposition supporters and on obstructing the 

political activities of the opposition. At least 15 CUF supporters are reported to have been 

charged with possession of seditious material in the form of audio or video-cassette 

recordings of CUF public meetings. Bosa Haji, aged 27, of Tumbatu island, along with 

another man whose identity is not known, are reported to have received a three month 

sentence from Mkokotoni primary court in July 1994 for possession of one such 

audio-cassette. These charges must be understood in the context of the repeated refusal of 

the Zanzibar authorities to allow the CUF to hold public meetings in the north of Zanzibar, 

including Tumbatu island. The strategy adopted in 1994 is evidently likely to attract less 

international attention than targetting opposition leaders. In March 1994, the Zanzibar 

government issued a circular permitting the authorities to bar journalists with "questionable 

qualifications" from working in Zanzibar. How effectively this has been enforced is unclear, 

but it demonstrates that the Zanzibar government has sought to ensure that its harassment of 

opponents takes place without the glare of publicity. 

 

 There are also allegations that, on at least one occasion, the Zanzibar authorities have 

been willing to use a charge whose basis in law is unclear in order to harrass their opponents. 

It is claimed that in August 1994, 52-year-old Zubeir Haji Tandu appeared in court on a 

charge of obstructing the presidential motorcade at Kitopi, 18 kilometres north of Zanzibar 



 
 

6  
 
 

 

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995 

 

Town. It is also claimed that the charge was brought against him by the police at Mahonda 

station when they learnt that he was a supporter of the CUF. He was allegedly beaten up 

while in detention. He was released on bail after two days. His trial has not yet taken place. 

 

 Relations between the Tanzanian government and independent journalists have been 

troubled over the past year. In March 1994, two journalists, Paschal Shija, editor of The 

Express newspaper and Riaz Gulamani, its publisher, were arrested after an editorial was 

published accusing the Union government of incompetence. They were released on bail 

after 10 hours but were again briefly detained soon after and charged with sedition before 

being granted bail once more. Their lawyer is challenging the constitutionality of the charge 

of sedition, arguing that the 1976 Newspapers Act, under which it has been brought, is 

inconsistent with the Constitution as amended in 1992 to legalise private ownership within 

the media.  

 

 Although ordinary legislation was passed in Tanzania in 1993 to legalise private radio, 

television and newspapers, in the same year the Broadcasting Services Law was passed, which 

gave a government-appointed Broadcasting Commission powers to discipline and ban 

journalists and media outlets within the electronic media in "the public interest" or in the 

interests of "national security". An attempt to impose parallel restrictions on the print media 

was defeated in 1994 due to public opposition. However, the 1976 Newspapers Act 

continues to be in force and, as is shown by the above case of the journalists on the Express, 

gives the government extensive powers to interfere in the operation of the print media should 

it be so inclined. 

  

 In its 1992 report, the Presidential Commission on the Party System in Tanzania, 

whose chairman was the Chief Justice, Francis Nyalali, stated that if the Constitution was 

amended to allow for multi-partyism, many ordinary laws currently on the statute-book 

would need to be either repealed or amended so as to ensure that they did not violate the 

Constitution. A number of laws have been ruled as unconstitutional by the High Court of 

Tanzania, for example, those relating to the death penalty, corporal punishment, sedition, 

the right to stand as an independent candidate in elections and, finally, the law which 

requiremes that official permits must be sought before a political rally or demonstration can 

be held.
4
 Amnesty International believes that Tanzania needs to undertake a comprehensive 

                                                 
    4 The Union government is appealing against all of these High Court rulings, with the exception of that relating to 

the need to obtain an official permit before holding a meeting or demonstration. Although the Union government 

originally said that it would also appeal against this ruling, in November 1994 the Tanzanian National Assembly 

approved a government-sponsored amendment to the law so as to require only that in future the authorities be given 

notice of such a meeting or demonstration. The police appear to retain powers to stop meetings or demonstrations 

where they clash with other meetings or demonstrations, where they threaten to cause breach of the peace or 

prejudice public safety, or where they are called by an unregistered political party. It is as yet unclear whether the 

Zanzibar authorities have undertaken to abide by these new procedures. 



 
 

 7 
 
 

 

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95 

 

review of its national laws and procedures if it is to meet the challenge posed by the Nyalali 

Commission. 

 

 

3. Uganda 

 

The National Resistance Movement (NRM), led by the current Ugandan president, Yoweri 

Museveni, took power in 1986. There had been gross and systematic human rights violations 

in Uganda under a series of governments since independence in 1962. Although an 

undoubted improvement upon its immediate predecessor, the NRM's human rights record 

was mixed between 1986 and 1992. Soldiers were reported to have killed hundreds of 

prisoners and civilians as armed insurgencies were countered, torture remained common 

and the law was misused to imprison critics. Killers and torturers in the army were rarely 

brought to justice. On the political front, the NRM banned political activity by political 

parties although it allowed them to exist. However, there was a relatively tolerant attitude 

towards the press. In recent years, the level of armed insurgency against the government has 

fallen markedly and the issue of whether to return to multi-partyism is again at the top of the 

political agenda. There have been important improvements in the human rights situation 

since 1992. 

 

  However, official harassment and obstruction of peaceful political activity or criticism 

resurfaces periodically and charges such sedition, defamation, the illegal possession of 

government documents, publishing false news and holding meetings without permission have 

been employed in this regard. 

 

 Henry Kayondo, a lawyer involved in defending detainees charged with treason, was 

briefly detained and charged with illegal possession of government documents in April 1992. 

The documents were to have been used as evidence in a treason trial taking place at the time 

and this seemed a blatant attempt to intimidate the defence. The charges against Henry 

Kayondo were dropped in 1993. 

 

 Journalists have been prominent targets of politically-motivated criminal charges. 

Hussein Musa Njuki, editor-in-chief of The Shariat newspaper, and Haruna Kanabi, a 

sub-editor on the paper, were held for 11 days and nearly three weeks respectively in 

October 1993 before being bailed on sedition charges after The Shariat carried an article 

critical of the government and accusing a government minister of double standards. No 

further official action is known to have been taken, although the charges have not been 

dropped. The Editor-in-Chief of The Monitor, Wafula Oguttu, was arrested on three 

charges of defamation and one charge of "publishing false statements likely to cause alarm" in 

October 1994 after publishing a story claiming that President Museveni had strongly 

criticized government ministers at a meeting three months earlier. He was detained overnight 

and taken to court the next morning, at which point the charges were withdrawn by the 



 
 

8  
 
 

 

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995 

 

authorities. No minister would admit to having any involvement in Oguttu's arrest and 

detention. 

 

 In March 1994, two leading representatives of the Uganda People's Congress, Haji 

Badru Kendo Wegulo and Patrick Rubaihayo, were briefly detained and charged with 

sedition on the grounds that they were responsible for claims in a party manifesto that 

Uganda was being ruled by Tutsi of Rwandese origin. This was viewed by the authorities as 

having the intention of discrediting and inciting opposition to President Yoweri Museveni 

and the ruling NRM. However, in September 1994, after the case had been adjourned in 

court several times because the prosecution claimed that it had not finished its investigations, 

the Chief Magistrate of Kampala threatened to dismissed the case on the grounds that 

evidence had not been presented to him to sustain the charges in a court of law. There have 

been no further court hearings since then. 

 

 The police have on numerous occasions in recent years ordered the cancellation of 

public meetings and rallies in Kampala, the capital of Uganda. For example, in August 1994, 

a rally by the Crusade for Constitutional Governance was dispersed by the police. In 

September 1994, the Sheraton Hotel informed a group called Abaana ba Buganda (Children 

of Buganda) that it had rescinded its agreement for a meeting of the group to be held there 

that day on the advice of the police. Finally, in December 1994, a rally by the Democratic 

Party Mobilizers Group in Kampala was dispersed by about 100 armed policemen on the 

grounds that official permission had not been sought by the organizers. A rally organized by 

the same group in 1993 had met the same fate. 

 

 Uganda is currently in the process of drawing up a new constitution. Amnesty 

International sought to contribute to the public debate in Uganda over the new constitution 

through a report, Uganda: Recommendations for safeguarding human rights in the new 

constitution (AI Index: AFR 59/03/94). Whatever the outcome of the constitution-making 

process, a priority for Ugandans should be to undertake a review of national laws and 

procedures so that both are brought fully into line with international human rights standards. 

Amnesty International hopes that this consideration will also be borne in mind by Ugandan 

parliamentarians when they come once again to debate the Mass Media and Journalists Bill. 

If passed in the form in which it was tabled in 1994, it would impose restrictions upon 

freedom of expression which would be in violation of international human rights standards. 

 

 

4. Zambia 

 

Multi-party politics was re-introduced in Zambia in 1990. By the end of 1991, the United 

National Independence Party (UNIP) and President Kenneth Kaunda, the rulers of Zambia 

since independence in 1964, had been defeated in elections by the Movement for Multiparty 

Democracy (MMD), led by Frederick Chiluba. Chiluba and the MMD promised a new era 



 
 

 9 
 
 

 

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95 

 

in human rights. However, this promise has been only partially delivered. As levels of 

political opposition and criticism have grown since 1991, the authorities have increasingly 

resorted to charges such as sedition, defamation, possession of confidential documents and 

publication of false stories likely to cause public alarm. 

 

 In March 1993 at least 27 government opponents were detained without charge or 

trial under a state of emergency declared by President Chiluba on the grounds that a 

document, entitled Zero Option, outlined plans by the United National Independence Party 

(UNIP) to overthrow the government. UNIP claimed that the document was not party policy 

and contained options which had been rejected. The emergency was lifted in May 1993. 

However, a number of those originally detained were rearrested on charges including 

sedition and possession of classified documents. In October 1993, Bweendo Mulengela, a 

senior member of UNIP, was sentenced to nine months' imprisonment for possession of the 

Zero Option document. His appeal is due to be heard in January 1995. In September 1994, 

Wezi Kaunda, son of the former president Kenneth Kaunda, was given a three-month 

suspended sentence for possession of the same document.  

 

 During 1994, the government has been particularly angered by criticism from the 

bi-weekly newspaper, The Post, which has made a series of allegations of incompetence and 

corruption. In April 1994, Fred M'membe, Managing Director of The Post, and reporter 

Bright Mwape were arrested by the police and charged with defaming President Chiluba by 

publishing an article which quoted an insulting description of the President by a former 

minister. Section 69 of the Penal Code makes it illegal to insult the President. In May the 

case was sent to the High Court for it to consider the constitutionality of the charge. The 

High Court has not yet given a ruling. If found guilty the two journalists could face up to 

three years imprisonment.  

 

 Then in May 1994, M'membe was summoned for questioning over an article in The 

Post about government housing policy which it was alleged contravened the Official Secrets 

Act. M'membe refused to attend for questioning. In August, M'membe ignored a summons 

to give evidence in the trial of Ludwig Sondashi, a former Health Minister, himself on a 

defamation charge after making allegations against the President. M'membe was warned by 

the police that he and other journalists on the newspaper could themselves face charges of 

defamation for having reported Sondashi's allegations. He was also warned that he and other 

journalists on the newspaper could face charges of "publishing information which is likely to 

cause public alarm". This charge was based on an article which reported that the United 

Nations had accused Zambia and Zaire of violating sanctions against the Angolan rebel 

movement, the União Nacional para a Independência Total de Angola (UNITA).   

 

 On 23 August 1994, Fred M'membe, Bright Mwape and two other journalists on The 

Post were arrested and charged with a variety of offences. They were released after several 

hours in custody. On 25 August, five more journalists on the newspaper, Masauto Phiri, 



 
 

10  
 
 

 

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995 

 

Dingi Chirwa, Jowrie Mwinga, Magayo Mambo and Peter Chilambwe were arrested and 

charged with a variety of offences. The charges against the nine Post journalists included five 

counts of defamation of the Press Attache to the President, Richard Sakala, one count of 

defamation of the President himself, two counts for having been in possession of and having 

printed classified documents and one count for having "published false information likely to 

cause public alarm". Fred M'membe was charged with all of the above counts. An initial 

hearing took place on 26 August 1994, but the cases have not to date been heard.  

 

 All nine journalists were granted bail promptly. None of them were detained for a 

prolonged period on these charges. But there can be little doubt that this welter of charges at 

the journalists of The Post has the aim of harassing and even silencing perhaps the most 

effective source of criticism of the government in Zambia today. In recent months the 

MMD-dominated National Assembly has added a clause to the Leadership Code of Ethics 

Bill which was already before it. This clause provides for the establishment of a special 

tribunal, chaired by the Chief Justice, with which Ministers and parliamentarians could lodge 

a complaint whenever a they believed that they had been wrongly accused or unjustly 

maligned by the press. The tribunal could compel journalists to appear before it within 45 

days of a complaint being lodged and has powers to order that they reveal their sources. The 

bill currently awaits Presidential assent. In December 1994, police raided the offices of The 

Post in Lusaka and Printpak in Ndola, where the newspaper is printed, taking away a 

number of unused stories which it was believed might potentially embarrass the government. 

They also searched the offices of The Post for confidential state documents.  

 

 After the MMD came to power in 1991, a new Constitution was promulgated. The 

Constitution is again being reviewed by a Commission established by the President. The time 

has come for the Zambian government to show similar commitment to pluralism and 

human rights in its national laws and procedures by initiating a thorough review of both with 

the aim of bringing them fully into line with international human rights standards. 

 

 

5. Zimbabwe 

 

 Unlike the other states covered by this report, Zimbabwe has never been a de jure 

one-party state. Many within the Zimbabwean African National Union (ZANU), which has 

ruled Zimbabwe since independence in 1980, called for an official one-party state in the 

late-1980s. President Robert Mugabe was one of those who did so. These calls came just as 

the one-party state was in retreat elsewhere. The campaign for it within ZANU eventually 

ended. This has not prevented ZANU from maintaining its political dominance. Political 

opponents and critics have been subject in recent years to official harassment which has 

impeded their ability to campaign and has sometimes led to serious human rights violations, 

particularly at the time of national elections.  

 



 
 

 11 
 
 

 

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95 

 

 There is no doubt that Zimbabwe's overall human rights record has improved 

markedly since the mid-1980s, when security forces engaged in widescale detention, torture 

and political killings as part of their campaign against "dissidents" in Matabeleland. The 

authorities have consistently failed to take action to bring to justice those guilty of such 

human rights violations. Despite this improvement, intolerance of opposition or criticism 

remains considerable. This is demonstrated by the use in recent years of charges against 

political opponents and journalists such as organizing an illegal assembly, possession of 

classified documents and failure to reveal sources.  

 

 In June 1992 six members of the Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU), 

David Munhumeso, Temba Goremucheche Chihwai, Eliot Muzvimwe, Phillip Matumba, 

Joseph Mutombwa and Ashlet Fataar, were arrested by police during a ZCTU 

demonstration and charged with contravening section 6(6) of the Law and Order 

(Maintenance) Act, which states that all public assemblies must be granted official 

permission. The ZCTU had earlier been refused permission. The demonstration was 

organized as a protest against aspects of proposed industrial relations legislation.  

 

 The Law and Order (Maintenance) Act was first introduced during the colonial 

period. Its requirement that official permission be sought before a meeting can be held is a 

clear violation of the right to freedom of peaceful assembly. The lawyers of the six men 

challenged the constitutionality of the charges arguing that section 6 (6) of the Law and Order 

(Maintenance) Act was an infringement of the rights to freedom of expression and assembly 

as guaranteed in the Zimbabwean Constitution. In March 1994 the Supreme Court ruled 

that the section of the Act was indeed a violation of sections 20 and 21 of the Constitution 

and stated that its use could not be justified in a democratic society either in the interests of 

public safety or public order. However, Dumiso Dabengwa, Minister of Home Affairs, has 

responded by stating that, while the Law and Order (Maintenance) Act will now be repealed, 

he will seek an constitutionally-acceptable methods of controlling public meetings in order to 

"protect the security of the public not involved in them". It is not yet clear exactly what 

methods this will involve. 

 

 The Official Secrets Act and the Parliamentary Privileges and Immunities Act have 

been frequently used to threaten journalists in Zimbabwe and generally to curb freedom of 

expression. In particular, journalists investigating government corruption scandals have been 

threatened with prosecution under these two Acts if they refuse to reveal their sources. For 

example, on 2 March 1994, Daily Gazette journalist, Basildon Peta, was detained by police 

in connection with a story he had written alleging a tax evasion racket by two companies 

owned by the ruling Zimbabwe African National Union-Patriotic Front (ZANU-PF) and a 

third company under the direct control of the Zimbabwean government. He was released 

after a few hours but over the next three days was regularly re-detained and interrogated 

together with the editor of the Daily Gazette, Brian Latham. On 3 March 1994 police raided 

the offices of the Daily Gazette and confiscated documents and other materials. Having 



 
 

12  
 
 

 

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995 

 

refused to comply with the police demand, both Basildon Peta and Brian Latham were 

charged with receiving and publishing classified documents. They were never formally 

arraigned however and the charges appear to have been dropped. 

 

 The Parliamentary Privileges and Immunities Act has also been used in an attempt to 

cover up corruption scandals. In September 1992 the editor of the weekly Financial Gazette, 

Trevor Ncube, and a reporter from the newspaper, were ordered to appear before a 

Parliamentary Select Committee to reveal their sources on a story published about a 

parliamentary investigation into an alleged banking scandal. After being threatened with 

imprisonment they eventually complied. However, in June 1994, the High Court upheld the 

right of Geoffrey Nyarota, former editor of the daily newspaper, the Chronicle, to protect his 

sources in relation to his exposure of the Willowvale scandal in 1988. The High Court stated 

that the courts would be guilty of a disservice to Zimbabwe and to the principles of 

democracy if they failed to protect journalists who were uncovering corruption. 

 

 There have been a series of laws whose provisions have been challenged in Zimbabwe 

in recent years on the grounds of unconstitutionality. Where courts have upheld these 

challenges, the Zimbabwean government has in the past simply sought to amend the 

Constitution to suit its original preference. This was the case in 1993, when the Supreme 

Court ruled that a long period of waiting on death row constituted inhuman and degrading 

punishment and so violated the Constitution. As a result 37 death sentences were commuted 

to life imprisonment. Parliament amended the Constitution to prevent future death 

sentences being challenged on such grounds. But the announcement that the March 1994 

ruling on Section 6(6) of the Law and Order (Maintenance) Act will not be challenged raises 

hopes that a new precedent may have been set. But a piece-meal approach is not enough. 

Amnesty International believes that a thorough review of national laws and procedures is 

urgently required to bring both fully into line with international human rights standards.  

 

 

 

 

AMNESTY INTERNATIONAL'S RECOMMENDATIONS 

 

 Amnesty International's recommendations to the authorities in Kenya, Tanzania, 

Uganda, Zambia and Zimbabwe are as follows: 

 

1 The authorities should as a matter of urgency end the use of charges such as 

sedition, contempt of court, defamation, possession of classified documents, 

subversion and holding meetings without a permit to criminalise and punish 

peaceful political activity or dissent.  

 

 



 
 

 13 
 
 

 

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95 

 

2A comprehensive review of national laws and procedures should be promptly 

initiated so as to ensure that both are brought fully into line with key 

international and regional human rights instruments. These instruments are: 

 •The International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) 

 (in particular Articles 9, 14, 18, 19, 21, 22; 

 •The African Charter on Human and Peoples' Rights (ACHPR) 

 (in particular Articles 6-11). 

 

All these countries are parties to the ACHPR. All except Uganda are parties to the 

ICCPR. Amnesty International understands that Uganda intends to sign the 

ICCPR in 1995. 

 

 

3In addition to the ICCPR and the ACHPR, the review should also bring national 

laws and procedures fully into line with other international human rights 

standards. These include: 

• The UN Code of Conduct for Law Enforcement Officials (Resolution 34/169 of 

the General Assembly of 17 December 1979); the UN Basic Principles on the 

Independence of the Judiciary (Resolutions 40/32 of 29 November 1985 and 

40/146 of 13 December 1985); and the UN Body of Principles for the 

Protection of All Persons under Any Form of Detention or Imprisonment 

(Resolution 43/173 of the General Assembly of 9 December 1988). 

 

For example, the review would need to ensure that in future: 

 

a)no arrests take place without sufficient evidence to establish a clear case against the 

accused based on a recognizably criminal offence; 

b)that individuals brought before a court of law on a recognizably criminal offence are 

not denied bail gratuitously and that there are fair and prompt trials in all cases; 

c)that the independence of law enforcement officials and the judiciary from political 

interference in the conduct of their duties is effectively safeguarded. 

 

 

4Any conflict between national laws and procedures, as revised, and existing 

constitutional provisions should also be promptly resolved. 

 

 

5Where it does not yet exist, an independent and impartial forum for leading a review 

of national laws and procedures should be established. This could take the form 

of a properly constituted and adequately resourced Law Reform Commission. 

 

 



 
 

14  
 
 

 

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995 

 

 

CONCLUSION 

 

 It is not surprising that there should be confusions and contradictions within the legal 

systems of countries in Africa seeking to build political pluralism and enhance human rights. 

Past histories of conflict, intolerance or repression cannot be simply shrugged off. 

Nevertheless, the resort by the governments of Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and 

Zimbabwe to the harassment and obstruction of critics and opponents through the use of the 

type of charges described in this report raises serious doubts as to the depth of their 

commitment to political pluralism and human rights. In doing so, they violate fundamental 

human rights such as the right to freedom of thought, conscience and religion, the right of 

peaceful assembly and the rights to freedom of expression and association. Each of these 

rights should be at the heart of the political pluralism which these governments today claim 

to espouse. It is to be hoped the new government in Malawi, led by President Bakili Muluzi, 

which has also publicly committed itself to the promotion and enhancement of human rights, 

can resist the temptation to which the governments of these countries have periodically 

succumbed.  

 

 Given the gross and systematic violations of human rights which continue to occur in 

parts of Africa today, it might seem misplaced to focus upon an issue like the use of charges 

such as sedition, defamation, subversion, contempt of court and organizing illegal meetings 

against peaceful political opponents and critics. Amnesty International believes that it is vital 

to protect and promote human rights in all circumstances, not solely in situations of 

protracted "human rights crisis".  And "low intensity" violations are often linked to graver 

human rights violations elsewhere, as the case of Kenya confirms.  

 

 Furthermore, where foundations have been laid for the development and 

enhancement of human rights in Africa, it is vital that they should be deepened and 

strengthened further. This is also the best support which can be given to those human rights 

workers in Africa who have struggled so hard to lay those foundations. This is why Amnesty 

International is now urging the governments of Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and 

Zimbabwe to end their use of these charges to harass and obstruct peaceful political activity 

and criticism. 

 

 


