
AMNESTY INTERNATIONAL  
PUBLIC STATEMENT 
 
6 March 2017 
AI Index: EUR 56/5833/2017 
 

 
TV channel ownership dispute threatens media freedom in 

Georgia 
 
 

Dispute over the ownership of the major opposition TV channel in Georgia - Rustavi 2 raises 
concerns over the right to freedom of expression and could jeopardise media freedom in 
Georgia. 
 
The Supreme Court of Georgia upheld the decision of lower court and ruled on 2 March 2017 
that the ownership of Rustavi 2 should be taken away from the current shareholders and 
transferred to the former shareholder, who is a supporter of the current Georgian government.  
 
The government officials in the past have heavily criticised the pro-opposition editorial policy 
of Rustavi 2. Georgian NGOs and the management of Rustavi 2 fear that the recent Supreme 
Court judgment will result in the change of the editorial policy, leaving Georgian media without 
a major critical voice. 
 
Georgia has a variety of media outlets, however, many are politically polarised and are not 
immune from political interference in their editorial policy, leading to concerns about their 
actual independence. Rustavi 2 is one of the largest and the most popular media channels in 
the country and also one of the most outspoken government critics with a consistent pro-
opposition editorial policy. 
  
The Supreme Court of Georgia has yet to release the full reasoning of its judgment. The 
Rustavi 2 lawyers had appealed to the Constitutional Court of Georgia. The appeal, if 
successful, could effectively invalidate the judgment of the Supreme Court.  
 
The lawyers also filed the case with the European Court of Human Rights (ECtHR) on 3 March 
and requested the Court to indicate interim measures. On the same day, the ECtHR granted 
interim measures and asked Georgia to temporarily suspend the execution of the judgment of 
the Supreme Court and abstain from interfering with the editorial policy of Rustavi 2.  
 
Threats against the Executive Director of Rustavi 2 
 
On 21 October 2016, as the legal dispute between the shareholders had been ongoing, the 
Rustavi 2 Executive Director said security services of Georgia blackmailed him with release of 
covertly filmed videos of his personal life unless he resigned. This was preceded by discovery 
in May 2016 that the premises of Rustavi 2 were allegedly subject to surveillance. None of 
these incidents have been investigated.  
 
Mass surveillance has been a major issue in Georgia since its previous government and the 
current government has retained direct access to communications surveillance. 
 
Concerns over the politically motivated nature of the lawsuit with the aim to change the 
editorial policy of Rustavi 2 are serious. The Georgian authorities must respect and ensure the 



right to freedom of expression and ensure that the legal dispute is solved without any political 
or other external pressure. The authorities must effectively investigate threats against the 
Rustavi 2 Executive Director and the discovery of surveillance equipment in the premises of 
the TV channel. 
 
Background Information 
 
The former Rustavi 2 shareholder launched a suit against the current shareholders to reclaim 
his shares on 4 August 2015. The suit argued that the claimant was coerced in 2006 by the 
former government officials, who are currently in opposition, to sell the TV Company 
substantially below the market price. Since 2006, Rustavi 2 changed owners several times.  
 
Georgian NGOs believe the suit aimed to silence Rustavi 2 as a major critical media channel 
and change its stark pro-opposition editorial policy while highlighting problems in lack of 
judicial independence and impartiality in Georgia.  
 
Local NGOs in Georgia expressed concerns about alleged procedural irregularities during the 
case. Serious concerns were also reported over the interim ruling of the first instance court in 
2016, which directly contested the editorial policy of Rustavi 2, which was seen as a violation 
of media freedom.  
 
END/ 
 


