
EXTERNAL AI Index: AFR 33/04/97 

 

  24 October 1997 

 

Further information on UA 66/97 (AFR 33/01/97, 11 March 1997) - Fear for safety 

 

LESOTHOCandi Ramainoane, newspaper editor  
 

No-one has yet been arrested in connection with the incidents against Candi 

Ramainoane reported in this Urgent Action.  

 

In the increasingly tense political climate in Lesotho, there have been a number 

of steps taken against journalists attempting to cover political rallies. In 

one incident in June 1997, Candi Ramainoane was refused entry to such a rally 

and allegedly told by a government minister that he should count himself lucky 

that he was not being allowed in as he would not have come out alive (see further 

below). 

 

On 11 August 1997 the Lesotho High Court ordered four government ministers 

to stop using the Lesotho Attorney-General to represent them in a private 

defamation suit they initiated against the privately-owned Sesotho language 

newspaper MoAfrika, of which Candi Ramainoane is editor-in-chief.  The court 

ordered the four to find private lawyers to represent them. The ministers had 

initiated their suit in October 1996 following stories published in the 20 

September 1996 edition of MoAfrika because they objected to expressions such 

as "the crooked government", "the hidden truth", "a bloodstained government", 

used in the newspaper. In addition to damages, they were seeking an injunction 

banning MoAfrika from publishing defamatory articles against them. 

 

In replies to members of the Urgent Action Network, Lesotho government officials 

have accused Candi Ramainoane of using his journalism as a cloak for his own 

political agenda, and that of a faction of the Basotholand Congress Party (BCP) 

to which he is allegedly aligned. The letters also allege that, in the past, 

his newspaper articles helped create a climate in which his opponents within 

the BCP (now associated with the breakaway Lesotho Congress for Democracy) 

became vulnerable to attack. The officials make the serious allegation that 

Candi Ramainoane’s "reckless propaganda" played a role in the events leading 

up to the abduction of cabinet ministers and the killing of one minister by 

members of the army in 1994. Despite this serious claim, Candi Ramainoane has 

never been charged with any offence, including any charge of criminal 

incitement. 

 

In replies to the UA Network, the Minister of Information and Broadcasting 

acknowledged that he told Candi Ramainoane on a radio phone-in debate that 

Candi Ramainoane and one member of parliament were "knocking on the prison 

door", but the Minister denied that this statement could have provoked others 

to attack Candi Ramainoane or his property (as Amnesty International had 

feared). 

 

The incidents against Candi Ramainoane seem to form part of a pattern of extreme 

government sensitivity to a critical media.  

 

FURTHER RECENT BACKGROUND 

 

1997 has been a politically tense and turbulent year in Lesotho.  In February, 

a faction within the police force mutinied in protest against moves to arrest 

eight police officers, apparently in connection with an armed confrontation 

inside Maseru Central Charge Office in September 1995 in which senior police 



 
 

2 

officers were shot dead. The eight protested their innocence, and resisted 

arrest with the support of a sizeable group within the police ranks. This group 

occupied the police headquarters building, and "dismissed" their commanding 

officers. The army forcibly dispersed them on 16 February. 

 

Articles in MoAfrika at the time raised concerns about the effectiveness of 

the government’s control over the country and the security forces, and about 

the evident tensions within and between the government, army and police 

factions. Such articles appear to have been seen by the government and its 

supporters as threatening to the government’s position. 

 

A political and constitutional crisis ensued when on 7 June 1997 the Prime 

Minister and his supporters in the BCP split from the BCP and announced the 

formation of a new party, the Lesotho Congress for Democracy (LCD). The breakaway 

group, which comprised a parliamentary majority, formed a new government, 

retaining Ntsu Mokhele as Prime Minister. The remaining BCP members of 

parliament condemned their action and challenged its constitutionality, but 

they are de facto now the minority (opposition) party. Tension over these 

developments has paralyzed the workings of parliament.  

 

In the aftermath, some journalists covering rallies protesting the formation 

of the LCD and subsequent parliamentary developments have been abused and 

harassed. On 28 August the Speaker of the National Assembly banned journalists 

(and the public) from attending and covering the proceedings. On 1 September 

armed police officers dispersed journalists protesting the ban. The journalists 

(led by Candi Ramainoane and by Media Institute of Lesotho (MILES) national 

director Bethuel Thai) went to parliament to deliver a petition to the Speaker, 

but the police locked the gates and pushed the journalists out of the parliament 

building. The police reportedly told them that the Speaker had given 

instructions that the journalists were not to be allowed even to step into 

the parliament building. In the following days, repeated efforts by journalists 

and their legal representatives failed to secure them an audience with the 

Speaker to appeal against the ban. On 3 September the members of the (unelected) 

upper house allowed journalists to enter and cover their proceedings. The ban 

appeared to be an attempt to prevent the public from following debates in the 

house on the political turnabouts which have led to the power struggle between 

the BCP and the breakaway LCD. The Speaker lifted the ban on journalists on 

15 September. 

 

A number of journalists have been attacked personally and in a public manner 

by members of the government following the journalists’ reports on radio or 

in print. For instance, it was reported in the independent newspaper Mopheme 

in July 1997 that two journalists, Khutliso Sekoati of Mopheme and Christopher 

Shale of Mleletsi oa Basotho, were named on a "hit list". Others said to be 

on this list included police and supporters of opposition parties "who are 

giving Mokhele’s government a headache". On 11 June army officers allegedly 

threatened Sekoati and Shale when they were following some army officers during 

their operations to carry out an arrest in the Qoaling area.  An army officer 

allegedly threatened to shoot the journalists with his automatic rifle if they 

did not leave the scene. Sekoati had been threatened over the phone in May 

by a police officer who demanded to know the source of his article on the trial 

of the police officers for mutiny.  

 

No further action by Urgent Action participants is requested. Amnesty 

International is continuing to monitor the situation of individuals believed 

to be at risk and will take measures on their behalf as appropriate.  Many 



 
 

  3 

thanks to all who sent appeals on this case.  Those many participants who 

received replies from government officials are asked not to respond, apart 

from, if they wish, to thank the senders and inform them that their reply has 

been forwarded on to the International Secretariat. 


