Annual Report 2013
The state of the world's human rights

20 October 2008

اعتذار ذو دلالة كبرى من جانب الحكومة التركية عن وفاة شخص بعد احتجازه

اعتذار ذو دلالة كبرى من جانب الحكومة التركية عن وفاة شخص بعد احتجازه
في أول بيان صحفي من نوعه في تاريخ تركيا، أقر وزير العدل التركي بمسؤولية الدولة في قضية إنجين تشيبر، الذي توفي في أعقاب احتجازه في سجن مارتريس في إسطنبول. وقدَّم محمد على شاهين اعتذاره إلى أقارب الرجل.

وصدر البيان الصحفي الثلاثاء الماضي بعد انتهاء التحقيق الأولي في السجن. وأوقف تسعة عشر موظفاً رسمياً عن العمل في انتظار نتيجة التحقيق في مزاعم التعذيب.

وكان إنجين صابر قد اعتقل إلى جانب آخرين في 28 سبتمبر/أيلول أثناء احتجاجهم ضد استمرار إفلات السلطات التركية من العقاب على إطلاق النار على فرحات غيرتشيك قبل ذلك بعام واحد.

وزُعم أن إنجين تشيبر جُرِّد في الحجز من ملابسه وتعرض للركل والضرب بصورة متكررة بهراوات خشبية أثناء فترة اعتقاله في حجز الشرطة وفي السجن. وقال محاميه إنه نقل إلى المستشفى في 7 أكتوبر/تشرين الأول جراء إصابات لحقت به، وفارق الحياة بعد ظهر يوم 10 أكتوبر/تشرين الأول.

ودعت منظمة العفو الدولية، مرحبة بالبيان الذي أدلى به وزير العدل، إلى فتح تحقيق سريع ومستقل وغير متحيز في ظروف وفاة إنجين تشيبر.

Issue

Detention 
Extrajudicial Executions And Other Unlawful Killings 
Torture And Ill-treatment 

Country

Turkey 

Region

Europe And Central Asia 

@amnestyonline on twitter

News

23 October 2014

The Netherlands’ repeated attempts to argue for the forcible return of Somalis to areas controlled by the Islamist armed group al-Shabaab exposes them to grave risks of human... Read more »

17 October 2014

Prisoner of conscience and torture victim Ángel Amílcar Colón Quevedo has been released from prison after five years in pre-trial detention, in a move that is welcome but... Read more »

22 October 2014

The release from prison of one of Viet Nam’s most high profile prisoners of conscience is a positive step, but authorities must now free the scores of other peaceful... Read more »

20 October 2014

An Amnesty International investigation into allegations of execution-style and other deliberate killings by pro-Russian separatists and pro-Kyiv forces has found evidence... Read more »

17 October 2014

Testimonies gathered by Amnesty International indicate that Egyptian security forces used excessive force to crack down on recent student demonstrations at Alexandria... Read more »