Annual Report 2013
The state of the world's human rights

19 February 2008

القيادة الكوبية الجديدة تستطيع تحسين وضع حقوق الإنسان

القيادة الكوبية الجديدة تستطيع تحسين وضع حقوق الإنسان

دعت منظمة العفو الدولية الحكومة الكوبية الجديدة إلى السماح لهيئات حقوق الإنسان في الأمم المتحدة وللمنظمات المستقلة لحقوق الإنسان بزيارة البلاد.

وقال ناطق باسم المنظمة إن قرار فيدل كاسترو بالتنحي عن الرئاسة في كوبا يمهد الطريق لإجراء إصلاحات إيجابية على صعيد حقوق الإنسان في الجزيرة.

وقال خافيير زونييغا المستشار الخاص لمنظمة العفو الدولية: "إن القيادة الكوبية الجديدة يجب أن تستفيد من هذا التغيير لإجراء الإصلاحات اللازمة جداً لضمان حماية حقوق الإنسان."

وأضاف خافيير:"ينبغي أن يبدأ الإصلاح في كوبا بالإفراج غير المشروط عن جميع سجناء الرأي، وبالمراجعة القضائية لجميع الأحكام الصادرة عقب محاكمات جائرة، وإلغاء عقوبة الإعدام واتخاذ تدابير لضمان احترام الحريات الأساسية واستقلال القضاء."

وقد أُفرج مؤخراً عن أربعة نشطاء كوبيين من السجن، وهذه خطوة لقيت ترحيباً من جانب منظمة العفو الدولية يوم الاثنين. ودعت المنظمة الرئيس راوول كاسترو إلى الإفراج العاجل عن سجناء الرأي الثمانية والخمسين المتبقين وضمان الحق في حرية العبير في الجزيرة.

كما حثت منظمة العفو الدولية المجتمع الدولي، وبخاصة الولايات المتحدة، على إلغاء ممارسات وسياسيات مثل الحظر الأمريكي الذي يمس بالحقوق الإنسانية للكوبيين.

 

Issue

Activists 
Death Penalty 
Freedom Of Expression 
Prisoners Of Conscience 

Country

Cuba 

Region

Americas 

@amnestyonline on twitter

News

18 September 2014

Nigeria’s police and military routinely torture women, men, and children – some as young as 12 – using a wide range of methods including beatings, shootings and rape... Read more »

19 September 2014

The Guatemalan government is fuelling the fires of conflict by failing to consult local communities before awarding mining licences to companies.

Read more »
19 September 2014

A Thai court’s decision to uphold a 10-year prison sentence given to an editor and social activist for allegedly insulting the royal family continues the relentless erosion of... Read more »

19 September 2014

Ireland’s latest guidelines on abortion are mere window-dressing that will confuse health professionals and endanger women’s lives and rights.

Read more »
19 September 2014

The Egyptian authorities are putting at risk the life of a jailed activist, whose health has sharply deteriorated after more than 230 days on hunger strike, by denying him... Read more »