Annual Report 2013
The state of the world's human rights

19 February 2008

القيادة الكوبية الجديدة تستطيع تحسين وضع حقوق الإنسان

القيادة الكوبية الجديدة تستطيع تحسين وضع حقوق الإنسان

دعت منظمة العفو الدولية الحكومة الكوبية الجديدة إلى السماح لهيئات حقوق الإنسان في الأمم المتحدة وللمنظمات المستقلة لحقوق الإنسان بزيارة البلاد.

وقال ناطق باسم المنظمة إن قرار فيدل كاسترو بالتنحي عن الرئاسة في كوبا يمهد الطريق لإجراء إصلاحات إيجابية على صعيد حقوق الإنسان في الجزيرة.

وقال خافيير زونييغا المستشار الخاص لمنظمة العفو الدولية: "إن القيادة الكوبية الجديدة يجب أن تستفيد من هذا التغيير لإجراء الإصلاحات اللازمة جداً لضمان حماية حقوق الإنسان."

وأضاف خافيير:"ينبغي أن يبدأ الإصلاح في كوبا بالإفراج غير المشروط عن جميع سجناء الرأي، وبالمراجعة القضائية لجميع الأحكام الصادرة عقب محاكمات جائرة، وإلغاء عقوبة الإعدام واتخاذ تدابير لضمان احترام الحريات الأساسية واستقلال القضاء."

وقد أُفرج مؤخراً عن أربعة نشطاء كوبيين من السجن، وهذه خطوة لقيت ترحيباً من جانب منظمة العفو الدولية يوم الاثنين. ودعت المنظمة الرئيس راوول كاسترو إلى الإفراج العاجل عن سجناء الرأي الثمانية والخمسين المتبقين وضمان الحق في حرية العبير في الجزيرة.

كما حثت منظمة العفو الدولية المجتمع الدولي، وبخاصة الولايات المتحدة، على إلغاء ممارسات وسياسيات مثل الحظر الأمريكي الذي يمس بالحقوق الإنسانية للكوبيين.

 

Issue

Activists 
Death Penalty 
Freedom Of Expression 
Prisoners Of Conscience 

Country

Cuba 

Region

Americas 

@amnestyonline on twitter

News

11 April 2014

There are mounting fears over the fate of  a man who went missing 11 days ago after tweeting pictures of an attempted jail break in Abuja, Amnesty International said today... Read more »

08 April 2014

Rick Perry must stop Wednesday’s execution of Ramiro Hernández Llanas, a Mexican national with a mental disability.

Read more »
14 April 2014

The early release in Viet Nam of several prisoners of conscience is welcome, but serves to highlight the situation of at least 70 others who remain jailed for peacefully... Read more »

09 April 2014

A new resource to arm lawyers, defendants and the judiciary with the tools to fight against unfair trials and injustice is published by Amnesty International today.

Read more »
16 April 2014

Ten years after serving a full sentence for his revelations to the press about Israel’s nuclear weapons programme, Mordechai Vanunu still faces severe restrictions that... Read more »