Annual Report 2013
The state of the world's human rights

18 July 2007

تعليق مؤقت لتنفيذ حكم الإعدام بطفل إيراني مذنب

تعليق مؤقت لتنفيذ حكم الإعدام بطفل إيراني مذنب
تم تأجيل إعدام سينا بيمارد، البالغ من العمر 18 عاماً، بعد أن كان مقرراً تنفيذ الحكم فيه في 17 يوليو/تموز. وحُكم على سينا بيمارد بالإعدام في إيران لارتكابه جريمة عندما كان في السادسة عشرة.

وبحسب التقارير، كان سينا بيمارد قد نُقل من سجن شهر رجائي في كاراج إلى سجن إيفين في طهران لتنفيذ حكم الإعدم فيه في 17 يوليو/تموز.

وذكرت محامية سينا بيمارد، المدافعة عن حقوق الإنسان نسرين سوتوده، أنه لم يجر إعدامه، بينما مُنحت عائلته 10 أيام كيما تتوصل إلى تسوية مالية مع أقرباء الضحية. وما لم يتم جمع الدِيَّة المطلوبة، فمن المحتمل أن يتم إعدام سينا.

وكان من المقرر في الأصل تنفيذ حكم الإعدام في سينا بيمارد، وهو موسيقي، في سبتمبر/أيلول من العام الماضي لارتكابه جريمة قتل. وعندما كان على وشك أن يُشنق، كان طلب سينا هو أن يعزف على الناي للمرة الأخيرة.

وأثار عزفه على الناي مشاعر عائلة الضحية بحيث منحوه وقفاً لتنفيذ الإعدام في اللحظة الأخيرة. وطلبت العائلة ديَّة قيمتها 150 مليون تومان (ما يربو على 160,000 دولار أمريكي) بدل حياة ابنها. ولم تتمكن عائلة سينا حتى الآن من جمع المبلغ كاملاً.

Issue

Children 
Death Penalty 

Country

Iran 

Region

Middle East And North Africa 

@amnestyonline on twitter

News

18 September 2014

Nigeria’s police and military routinely torture women, men, and children – some as young as 12 – using a wide range of methods including beatings, shootings and rape... Read more »

04 September 2014

For years Amnesty International has been investigating and recording evidence of torture in Mexico. Here're some of the most shocking facts. 

Read more »
18 September 2014

The conviction of four peaceful protesters by a Thai military court today is an affront to justice and another sign of repression under military rule. 

Read more »
15 September 2014

European leaders must do more to provide safe and legal ways for refugees and migrants to access international protection in the European Union.

Read more »
18 September 2014

A controversial new cybercrimes law that criminalizes the spreading of “false news” on the internet poses a serious threat to freedom of expression in Qatar.

Read more »