
     1 Political pluralism as used here does not simply mean multi-partyism. The phrase should be understood as
referring to the rights of individuals and groups to enjoy freedom of thought, conscience and religion, freedom of
expression and association, and the right of peaceful assembly. 

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95

KENYA, TANZANIA, UGANDA,
ZAMBIA AND ZIMBABWE

@Attacks on human rights
through the misuse of criminal

charges

INTRODUCTION

There is a developing pattern of human rights violations in parts of Africa in which governments
publicly committed to political pluralism adopt methods of curbing domestic opposition and
criticism which are designed to minimise the likelihood of international disapproval and to keep
their democratic credentials intact.1 Certain types of legal charge are proving increasingly
attractive to governments seeking to criminalise peaceful political activity or dissent in this new
context. These charges include sedition, contempt of court, subversion, defamation, possession
of classified documents, and holding meetings or demonstrations without an official permit. The
use by the authorities of such charges against non-violent opponents or critics for political ends
is a serious violation of international human rights standards. Indeed, the very way in which
these charges are defined in national law is usually sufficient to bring them into conflict with
international standards. For example, the definition of "sedition" in African legal systems tends
to be based on outdated colonial law, embracing non-violent dissent when international judicial
opinion today is widely agreed that "sedition", if it must apply at all, should apply only to direct
incitement to violence.

 This report gives examples of the misuse of these criminal charges against government
opponents and critics in recent years by ostensibly pluralistic governments in five east and
central African states: Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and Zimbabwe. They have been taken
together because of their geographical proximity and because their legal systems have much in
common, shaped as they were by British colonial rule. However, it is not only in east and central
Africa that criminal charges have been brought against peaceful government opponents and
critics. For example, the same phenomenon was noted in Ethiopia and Cote d'Ivoire during 1994.



2

     2 The overall human rights situation in these states is described in the Amnesty International Report and in other
documents available from Amnesty International Sections.

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995

Certain types of "high-profile" human rights violation (for example, prolonged
administrative detention without charge or trial) are now likely to provoke greater domestic and
international scrutiny than has been the case in the past. Domestic human rights movements are
increasingly organized and assertive while the international community has in some cases
reduced its aid and development assistance to governments whose human rights record is clearly
a poor one. The examples of Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and Zimbabwe illustrate how
the criminal charges discussed in this report, some of them potentially carrying long prison
sentences, have become valuable "low intensity" methods through which troublesome opponents
and critics can be harassed. The use of such charges is often as much about restriction and
intimidation as prosecution and actual imprisonment. Indeed, the mere existence on the statute
book of such charges, backed by periodic threats to use them, can be enough to restrict and
intimidate critics. These charges are often held for prolonged periods over the heads of
individuals who have been granted bail after being briefly detained. A significant proportion of
these charges are eventually dropped without ever coming to trial. When they do come to trial,
the courts, if sufficiently independent, sometimes acquit the accused. But there remain instances
where individuals have in the end been found guilty and imprisoned. 

The examples of Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and Zimbabwe also demonstrate how
those at the receiving end of these charges are often individuals and groups at the heart of
efforts to build strong civil societies founded on respect for human rights, for example,
journalists, lawyers, human rights activists, academics, members of opposition political parties
and other peaceful political activists. The victims of such human rights violations are in many
cases prisoners of conscience. Amnesty International is concerned to ensure that human rights
violations of the character described here are not forgotten amidst the public focus upon human
rights crises elsewhere in Africa. The report urges the governments of Kenya, Tanzania,
Zambia and Zimbabwe to end the use of criminal charges for political reasons and to initiate
urgent reviews of their respective national laws and procedures with the aim of bringing them
fully into line with international human rights standards.2 



3

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95

1. Kenya

Kenyan politics have been dominated since independence in 1963 by the Kenyan African
National Union (KANU). After several years of fierce resistance to calls to bring to an end the
official one-party state, President Daniel Arap Moi agreed to do so in late-1991. This change
of heart came shortly after Kenya's main donors suspended all aid to the country. Multi-party
elections in late December 1992, which were marred by electoral irregularities, returned to
power President Moi and KANU, but opposition parties won almost half the seats in parliament.

Since 1992 the authorities appear to have preferred, where possible, to use less overtly
political charges against peaceful protestors, human rights activists and government critics, so
as to better camouflage human rights violations. However, the pattern of harassment has
continued, particularly against those who have been attempting to investigate or report incidents
of political violence in the Rift Valley and other parts of Kenya. Government involvement has
been alleged in the "ethnic violence" which has killed around 1,500 people and displaced more
than 300,000 since it began in late-1991.  

Although opposition political parties operate openly and freely, opposition members of
parliament, human rights activists, journalists and other government critics have been arrested
in connection with peaceful demonstrations, speeches, publications or investigations into human
rights abuses. Whole editions of newspapers and publications critical of government policies
have been impounded and printing presses have been put out of action. Since January 1994 over
twenty journalists have been intimidated, harassed, arrested, fined or imprisoned. In July one
foreign journalist was deported after being held incommunicado for eight hours. The majority of
those who have been arrested have been prisoners of conscience. They have either been held
for a short period and then released without charge or charged with sedition or related offenses
such as subversion and released on bail after a few days or weeks. Charges have then been
dropped after some months. Sedition carries a penalty of up to ten years' imprisonment.
Subversion carries a penalty of up to three years' imprisonment.   

Amongst recent cases, four journalists working for The Standard newspaper, including
managing editor Kamau Kanyanga, were arrested in March 1994 and charged with subversion
in connection with an article alleging renewed political violence in Molo, 200km north-west of
Nairobi. The journalists were held for over two weeks, having initially been denied bail, and were
then required to attend court regularly for "mention" in Nakuru, at a considerable cost and
interruption to their work. In June the charges of subversion against the four journalists were
dropped and replaced with charges of sedition under the Kenya Penal Code. These charges too
were later dropped.

However, there has been one case where those charged were brought to trial. Two
Kenyan journalists, Bedan Mbugua, chief editor of The People, and one of its reporters, David



4

     3 See Amnesty International's report, Kenya: Abusive use of the law: Koigi wa Wamwere and three other prisoners
of conscience on trial for their lives (AI Index: AFR 32/15/94).

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995

Makali, were imprisoned in June 1994 for four and five months respectively for contempt of
court, following the publication of an article critical of the Kenyan judiciary. In March 1994,
David Makali, writing in The People, quoted from an article by a prominent human rights
lawyer, GBM Kariuki, in Society magazine, which stated that the recent dismissal by the Court
of Appeal of an application by members of the unregistered University Academic Staff Union
seeking orders to restrain the university administration from evicting them from University
housing was the result of political interference. Kariuki, Makali and Mbugua, together with the
publishing company of The People, were each charged with contempt of court. The case was
heard by the Court of Appeal which has powers to hear any matter related to contempt of court.
The Court of Appeal found the parties guilty and ordered them to pay a heavy fine and publicly
apologise or go to prison. While Kariuki and the publishing company of The People complied,
Mbugua and Makali refused. They were arrested on 14 June 1994 and had to serve their
sentences of five and four months imprisonment respectively.

In a new and disturbing development, the government has now decided to use capital
criminal charges (which are not bailable) against people whose only offence is that they are non-
violent critics of the Kenyan government. In April 1994 the trial began of four prisoners of
conscience, Koigi Wamwere, his brother, Charles Kuria Wamwere, his cousin, James Maigwa
and G.G. Njuguna Ngengi, a local councillor. All four have been charged with attempted robbery
with violence following an alleged raid on Bahati Police Station near Nakuru 150km north-west
of Nairobi in November 1993.  If convicted they face mandatory death sentences. All four men
have been detained since November 1993. Amnesty International believes that the charges
against them have been fabricated.3 Similar charges have been used to detain Josephine
Nyawira Ngengi, the sister of G.G. Njuguna Ngengi, and Geoffrey Kuria Kariuki since May and
July 1994 respectively. Both of them are reported to have been badly tortured. Amnesty
International is concerned that the charges against them have also been fabricated.

The misuse of criminal charges by the Kenyan authorities has been so widespread in
recent years that official claims that the country has entered a new pluralist era since 1992 must
be viewed with scepticism. Amnesty International calls upon the Kenyan government
immediately to end the use of criminal charges for political reasons and to initiate a
comprehensive and urgent review of its national laws and procedures so as to bring them fully
into line with international human rights standards.



5

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95

2. Tanzania

Tanzania has effectively been ruled since independence in 1964 by same political party, known
since 1977 as Chama Cha Mapinduzi (Party of the Revolution) and led today by President Ali
Hassan Mwinyi. However, since independence there have been tensions within Tanzania over
the constitutional relationship between the two parts of Tanzania, mainland Tanganyika and
Zanzibar. Zanzibar had been an independent country before independence. Today it has its own
parliament and control over its internal affairs. The main opposition party in Zanzibar is the Civic
United Front (CUF), which believes in greater autonomy for Zanzibar. Along with other political
figures on the mainland, it also campaigned for the introduction of a multi-party political system
in Tanzania from 1989 onwards. Government opponents were arrested and detained by the
authorities on charges such as possession of government documents and sedition. 

In 1992, Tanzania amended its constitution to end the one-party state and legalise
opposition parties. Multi-party elections are due in 1995. But there does not yet appear to have
been a complete change in the official attitude to peaceful political opposition or criticism. This
seems particularly to be the case in Zanzibar. In September 1993, 10 people, including Huwena
Hamad, wife of Seif Sherif Hamad, Vice-Chairman of the CUF, were briefly detained and
charged with organizing an illegal assembly and insulting Dr Salmin Amour, the President of
Zanzibar. The charges were eventually dropped in 1994.

During 1994 repression by the Zanzibar government has focussed less on high-profile
opposition leaders and more on rank-and-file opposition supporters and on obstructing the
political activities of the opposition. At least 15 CUF supporters are reported to have been
charged with possession of seditious material in the form of audio or video-cassette recordings
of CUF public meetings. Bosa Haji, aged 27, of Tumbatu island, along with another man whose
identity is not known, are reported to have received a three month sentence from Mkokotoni
primary court in July 1994 for possession of one such audio-cassette. These charges must be
understood in the context of the repeated refusal of the Zanzibar authorities to allow the CUF
to hold public meetings in the north of Zanzibar, including Tumbatu island. The strategy adopted
in 1994 is evidently likely to attract less international attention than targetting opposition leaders.
In March 1994, the Zanzibar government issued a circular permitting the authorities to bar
journalists with "questionable qualifications" from working in Zanzibar. How effectively this has
been enforced is unclear, but it demonstrates that the Zanzibar government has sought to ensure
that its harassment of opponents takes place without the glare of publicity.

There are also allegations that, on at least one occasion, the Zanzibar authorities have
been willing to use a charge whose basis in law is unclear in order to harrass their opponents.
It is claimed that in August 1994, 52-year-old Zubeir Haji Tandu appeared in court on a charge
of obstructing the presidential motorcade at Kitopi, 18 kilometres north of Zanzibar Town. It is
also claimed that the charge was brought against him by the police at Mahonda station when



6

     4 The Union government is appealing against all of these High Court rulings, with the exception of that relating
to the need to obtain an official permit before holding a meeting or demonstration. Although the Union government
originally said that it would also appeal against this ruling, in November 1994 the Tanzanian National Assembly
approved a government-sponsored amendment to the law so as to require only that in future the authorities be given
notice of such a meeting or demonstration. The police appear to retain powers to stop meetings or demonstrations
where they clash with other meetings or demonstrations, where they threaten to cause breach of the peace or
prejudice public safety, or where they are called by an unregistered political party. It is as yet unclear whether the
Zanzibar authorities have undertaken to abide by these new procedures.

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995

they learnt that he was a supporter of the CUF. He was allegedly beaten up while in detention.
He was released on bail after two days. His trial has not yet taken place.

Relations between the Tanzanian government and independent journalists have been
troubled over the past year. In March 1994, two journalists, Paschal Shija, editor of The Express
newspaper and Riaz Gulamani, its publisher, were arrested after an editorial was published
accusing the Union government of incompetence. They were released on bail after 10 hours but
were again briefly detained soon after and charged with sedition before being granted bail once
more. Their lawyer is challenging the constitutionality of the charge of sedition, arguing that the
1976 Newspapers Act, under which it has been brought, is inconsistent with the Constitution as
amended in 1992 to legalise private ownership within the media. 

Although ordinary legislation was passed in Tanzania in 1993 to legalise private radio,
television and newspapers, in the same year the Broadcasting Services Law was passed, which
gave a government-appointed Broadcasting Commission powers to discipline and ban journalists
and media outlets within the electronic media in "the public interest" or in the interests of
"national security". An attempt to impose parallel restrictions on the print media was defeated
in 1994 due to public opposition. However, the 1976 Newspapers Act continues to be in force
and, as is shown by the above case of the journalists on the Express, gives the government
extensive powers to interfere in the operation of the print media should it be so inclined.

In its 1992 report, the Presidential Commission on the Party System in Tanzania, whose
chairman was the Chief Justice, Francis Nyalali, stated that if the Constitution was amended to
allow for multi-partyism, many ordinary laws currently on the statute-book would need to be
either repealed or amended so as to ensure that they did not violate the Constitution. A number
of laws have been ruled as unconstitutional by the High Court of Tanzania, for example, those
relating to the death penalty, corporal punishment, sedition, the right to stand as an independent
candidate in elections and, finally, the law which requiremes that official permits must be sought
before a political rally or demonstration can be held.4 Amnesty International believes that
Tanzania needs to undertake a comprehensive review of its national laws and procedures if it
is to meet the challenge posed by the Nyalali Commission.



7

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95

3. Uganda

The National Resistance Movement (NRM), led by the current Ugandan president, Yoweri
Museveni, took power in 1986. There had been gross and systematic human rights violations in
Uganda under a series of governments since independence in 1962. Although an undoubted
improvement upon its immediate predecessor, the NRM's human rights record was mixed
between 1986 and 1992. Soldiers were reported to have killed hundreds of prisoners and civilians
as armed insurgencies were countered, torture remained common and the law was misused to
imprison critics. Killers and torturers in the army were rarely brought to justice. On the political
front, the NRM banned political activity by political parties although it allowed them to exist.
However, there was a relatively tolerant attitude towards the press. In recent years, the level
of armed insurgency against the government has fallen markedly and the issue of whether to
return to multi-partyism is again at the top of the political agenda. There have been important
improvements in the human rights situation since 1992.

 However, official harassment and obstruction of peaceful political activity or criticism
resurfaces periodically and charges such sedition, defamation, the illegal possession of
government documents, publishing false news and holding meetings without permission have
been employed in this regard.

Henry Kayondo, a lawyer involved in defending detainees charged with treason, was
briefly detained and charged with illegal possession of government documents in April 1992. The
documents were to have been used as evidence in a treason trial taking place at the time and
this seemed a blatant attempt to intimidate the defence. The charges against Henry Kayondo
were dropped in 1993.

Journalists have been prominent targets of politically-motivated criminal charges. Hussein
Musa Njuki, editor-in-chief of The Shariat newspaper, and Haruna Kanabi, a sub-editor on the
paper, were held for 11 days and nearly three weeks respectively in October 1993 before being
bailed on sedition charges after The Shariat carried an article critical of the government and
accusing a government minister of double standards. No further official action is known to have
been taken, although the charges have not been dropped. The Editor-in-Chief of The Monitor,
Wafula Oguttu, was arrested on three charges of defamation and one charge of "publishing false
statements likely to cause alarm" in October 1994 after publishing a story claiming that President
Museveni had strongly criticized government ministers at a meeting three months earlier. He
was detained overnight and taken to court the next morning, at which point the charges were
withdrawn by the authorities. No minister would admit to having any involvement in Oguttu's
arrest and detention.



8

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995

In March 1994, two leading representatives of the Uganda People's Congress, Haji Badru
Kendo Wegulo and Patrick Rubaihayo, were briefly detained and charged with sedition on the
grounds that they were responsible for claims in a party manifesto that Uganda was being ruled
by Tutsi of Rwandese origin. This was viewed by the authorities as having the intention of
discrediting and inciting opposition to President Yoweri Museveni and the ruling NRM.
However, in September 1994, after the case had been adjourned in court several times because
the prosecution claimed that it had not finished its investigations, the Chief Magistrate of
Kampala  threatened to dismissed the case on the grounds that evidence had not been presented
to him to sustain the charges in a court of law. There have been no further court hearings since
then.

The police have on numerous occasions in recent years ordered the cancellation of public
meetings and rallies in Kampala, the capital of Uganda. For example, in August 1994, a rally by
the Crusade for Constitutional Governance was dispersed by the police. In September 1994, the
Sheraton Hotel informed a group called Abaana ba Buganda (Children of Buganda) that it had
rescinded its agreement for a meeting of the group to be held there that day on the advice of the
police. Finally, in December 1994, a rally by the Democratic Party Mobilizers Group in Kampala
was dispersed by about 100 armed policemen on the grounds that official permission had not
been sought by the organizers. A rally organized by the same group in 1993 had met the same
fate.

Uganda is currently in the process of drawing up a new constitution. Amnesty
International sought to contribute to the public debate in Uganda over the new constitution
through a report, Uganda: Recommendations for safeguarding human rights in the new
constitution (AI Index: AFR 59/03/94). Whatever the outcome of the constitution-making
process, a priority for Ugandans should be to undertake a review of national laws and
procedures so that both are brought fully into line with international human rights standards.
Amnesty International hopes that this consideration will also be borne in mind by Ugandan
parliamentarians when they come once again to debate the Mass Media and Journalists Bill. If
passed in the form in which it was tabled in 1994, it would impose restrictions upon freedom of
expression which would be in violation of international human rights standards.

4. Zambia

Multi-party politics was re-introduced in Zambia in 1990. By the end of 1991, the United
National Independence Party (UNIP) and President Kenneth Kaunda, the rulers of Zambia
since independence in 1964, had been defeated in elections by the Movement for Multiparty
Democracy (MMD), led by Frederick Chiluba. Chiluba and the MMD promised a new era in
human rights. However, this promise has been only partially delivered. As levels of political
opposition and criticism have grown since 1991, the authorities have increasingly resorted to



9

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95

charges such as sedition, defamation, possession of confidential documents and publication of
false stories likely to cause public alarm.

In March 1993 at least 27 government opponents were detained without charge or trial
under a state of emergency declared by President Chiluba on the grounds that a document,
entitled Zero Option, outlined plans by the United National Independence Party (UNIP) to
overthrow the government. UNIP claimed that the document was not party policy and contained
options which had been rejected. The emergency was lifted in May 1993. However, a number
of those originally detained were rearrested on charges including sedition and possession of
classified documents. In October 1993, Bweendo Mulengela, a senior member of UNIP, was
sentenced to nine months' imprisonment for possession of the Zero Option document. His
appeal is due to be heard in January 1995. In September 1994, Wezi Kaunda, son of the former
president Kenneth Kaunda, was given a three-month suspended sentence for possession of the
same document. 

During 1994, the government has been particularly angered by criticism from the bi-
weekly newspaper, The Post, which has made a series of allegations of incompetence and
corruption. In April 1994, Fred M'membe, Managing Director of The Post, and reporter Bright
Mwape were arrested by the police and charged with defaming President Chiluba by publishing
an article which quoted an insulting description of the President by a former minister. Section
69 of the Penal Code makes it illegal to insult the President. In May the case was sent to the
High Court for it to consider the constitutionality of the charge. The High Court has not yet given
a ruling. If found guilty the two journalists could face up to three years imprisonment. 

Then in May 1994, M'membe was summoned for questioning over an article in The Post
about government housing policy which it was alleged contravened the Official Secrets Act.
M'membe refused to attend for questioning. In August, M'membe ignored a summons to give
evidence in the trial of Ludwig Sondashi, a former Health Minister, himself on a defamation
charge after making allegations against the President. M'membe was warned by the police that
he and other journalists on the newspaper could themselves face charges of defamation for
having reported Sondashi's allegations. He was also warned that he and other journalists on the
newspaper could face charges of "publishing information which is likely to cause public alarm".
This charge was based on an article which reported that the United Nations had accused
Zambia and Zaire of violating sanctions against the Angolan rebel movement, the União
Nacional para a Independência Total de Angola (UNITA).  

On 23 August 1994, Fred M'membe, Bright Mwape and two other journalists on The Post
were arrested and charged with a variety of offences. They were released after several hours
in custody. On 25 August, five more journalists on the newspaper, Masauto Phiri, Dingi Chirwa,
Jowrie Mwinga, Magayo Mambo and Peter Chilambwe were arrested and charged with a
variety of offences. The charges against the nine Post journalists included five counts of



10

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995

defamation of the Press Attache to the President, Richard Sakala, one count of defamation of
the President himself, two counts for having been in possession of and having printed classified
documents and one count for having "published false information likely to cause public alarm".
Fred M'membe was charged with all of the above counts. An initial hearing took place on 26
August 1994, but the cases have not to date been heard. 

All nine journalists were granted bail promptly. None of them were detained for a
prolonged period on these charges. But there can be little doubt that this welter of charges at
the journalists of The Post has the aim of harassing and even silencing perhaps the most
effective source of criticism of the government in Zambia today. In recent months the MMD-
dominated National Assembly has added a clause to the Leadership Code of Ethics Bill which
was already before it. This clause provides for the establishment of a special tribunal, chaired
by the Chief Justice, with which Ministers and parliamentarians could lodge a complaint
whenever a they believed that they had been wrongly accused or unjustly maligned by the press.
The tribunal could compel journalists to appear before it within 45 days of a complaint being
lodged and has powers to order that they reveal their sources. The bill currently awaits
Presidential assent. In December 1994, police raided the offices of The Post in Lusaka and
Printpak in Ndola, where the newspaper is printed, taking away a number of unused stories
which it was believed might potentially embarrass the government. They also searched the
offices of The Post for confidential state documents. 

After the MMD came to power in 1991, a new Constitution was promulgated. The
Constitution is again being reviewed by a Commission established by the President. The time has
come for the Zambian government to show similar commitment to pluralism and human rights
in its national laws and procedures by initiating a thorough review of both with the aim of
bringing them fully into line with international human rights standards.

5. Zimbabwe

Unlike the other states covered by this report, Zimbabwe has never been a de jure one-
party state. Many within the Zimbabwean African National Union (ZANU), which has ruled
Zimbabwe since independence in 1980, called for an official one-party state in the late-1980s.
President Robert Mugabe was one of those who did so. These calls came just as the one-party
state was in retreat elsewhere. The campaign for it within ZANU eventually ended. This has
not prevented ZANU from maintaining its political dominance. Political opponents and critics
have been subject in recent years to official harassment which has impeded their ability to
campaign and has sometimes led to serious human rights violations, particularly at the time of
national elections. 



11

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95

There is no doubt that Zimbabwe's overall human rights record has improved markedly
since the mid-1980s, when security forces engaged in widescale detention, torture and political
killings as part of their campaign against "dissidents" in Matabeleland. The authorities have
consistently failed to take action to bring to justice those guilty of such human rights violations.
Despite this improvement, intolerance of opposition or criticism remains considerable. This is
demonstrated by the use in recent years of charges against political opponents and journalists
such as organizing an illegal assembly, possession of classified documents and failure to reveal
sources. 

In June 1992 six members of the Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU), David
Munhumeso, Temba Goremucheche Chihwai, Eliot Muzvimwe, Phillip Matumba, Joseph
Mutombwa and Ashlet Fataar, were arrested by police during a ZCTU demonstration and
charged with contravening section 6(6) of the Law and Order (Maintenance) Act, which states
that all public assemblies must be granted official permission. The ZCTU had earlier been
refused permission. The demonstration was organized as a protest against aspects of proposed
industrial relations legislation. 

The Law and Order (Maintenance) Act was first introduced during the colonial period.
Its requirement that official permission be sought before a meeting can be held is a clear
violation of the right to freedom of peaceful assembly. The lawyers of the six men challenged
the constitutionality of the charges arguing that section 6 (6) of the Law and Order
(Maintenance) Act was an infringement of the rights to freedom of expression and assembly
as guaranteed in the Zimbabwean Constitution. In March 1994 the Supreme Court ruled that the
section of the Act was indeed a violation of sections 20 and 21 of the Constitution and stated that
its use could not be justified in a democratic society either in the interests of public safety or
public order. However, Dumiso Dabengwa, Minister of Home Affairs, has responded by stating
that, while the Law and Order (Maintenance) Act will now be repealed, he will seek an
constitutionally-acceptable methods of controlling public meetings in order to "protect the
security of the public not involved in them". It is not yet clear exactly what methods this will
involve.

The Official Secrets Act and the Parliamentary Privileges and Immunities Act have been
frequently used to threaten journalists in Zimbabwe and generally to curb freedom of expression.
In particular, journalists investigating government corruption scandals have been threatened with
prosecution under these two Acts if they refuse to reveal their sources. For example, on 2
March 1994, Daily Gazette journalist, Basildon Peta, was detained by police in connection with
a story he had written alleging a tax evasion racket by two companies owned by the ruling
Zimbabwe African National Union-Patriotic Front (ZANU-PF) and a third company under the
direct control of the Zimbabwean government. He was released after a few hours but over the
next three days was regularly re-detained and interrogated together with the editor of the Daily
Gazette, Brian Latham. On 3 March 1994 police raided the offices of the Daily Gazette and



12

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995

confiscated documents and other materials. Having refused to comply with the police demand,
both Basildon Peta and Brian Latham were charged with receiving and publishing classified
documents. They were never formally arraigned however and the charges appear to have been
dropped.

The Parliamentary Privileges and Immunities Act has also been used in an attempt to
cover up corruption scandals. In September 1992 the editor of the weekly Financial Gazette,
Trevor Ncube, and a reporter from the newspaper, were ordered to appear before a
Parliamentary Select Committee to reveal their sources on a story published about a
parliamentary investigation into an alleged banking scandal. After being threatened with
imprisonment they eventually complied. However, in June 1994, the High Court upheld the right
of Geoffrey Nyarota, former editor of the daily newspaper, the Chronicle, to protect his sources
in relation to his exposure of the Willowvale scandal in 1988. The High Court stated that the
courts would be guilty of a disservice to Zimbabwe and to the principles of democracy if they
failed to protect journalists who were uncovering corruption.

There have been a series of laws whose provisions have been challenged in Zimbabwe
in recent years on the grounds of unconstitutionality. Where courts have upheld these challenges,
the Zimbabwean government has in the past simply sought to amend the Constitution to suit its
original preference. This was the case in 1993, when the Supreme Court ruled that a long period
of waiting on death row constituted inhuman and degrading punishment and so violated the
Constitution. As a result 37 death sentences were commuted to life imprisonment. Parliament
amended the Constitution to prevent future death sentences being challenged on such grounds.
But the announcement that the March 1994 ruling on Section 6(6) of the Law and Order
(Maintenance) Act will not be challenged raises hopes that a new precedent may have been set.
But a piece-meal approach is not enough. Amnesty International believes that a thorough review
of national laws and procedures is urgently required to bring both fully into line with international
human rights standards. 

AMNESTY INTERNATIONAL'S RECOMMENDATIONS

Amnesty International's recommendations to the authorities in Kenya, Tanzania, Uganda,
Zambia and Zimbabwe are as follows:

1 The authorities should as a matter of urgency end the use of charges such as
sedition, contempt of court, defamation, possession of classified documents,
subversion and holding meetings without a permit to criminalise and punish
peaceful political activity or dissent. 



13

Amnesty International January 1995 AI Index: AFR 01/01/95

2 A comprehensive review of national laws and procedures should be promptly
initiated so as to ensure that both are brought fully into line with key international
and regional human rights instruments. These instruments are:
!The International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR)
(in particular Articles 9, 14, 18, 19, 21, 22;
!The African Charter on Human and Peoples' Rights (ACHPR)
(in particular Articles 6-11).

All these countries are parties to the ACHPR. All except Uganda are parties to
the ICCPR. Amnesty International understands that Uganda intends to sign the
ICCPR in 1995.

3 In addition to the ICCPR and the ACHPR, the review should also bring national
laws and procedures fully into line with other international human rights standards.
These include:
! The UN Code of Conduct for Law Enforcement Officials (Resolution 34/169
of the General Assembly of 17 December 1979); the UN Basic Principles on the
Independence of the Judiciary (Resolutions 40/32 of 29 November 1985 and
40/146 of 13 December 1985); and the UN Body of Principles for the Protection
of All Persons under Any Form of Detention or Imprisonment (Resolution 43/173
of the General Assembly of 9 December 1988).

For example, the review would need to ensure that in future:

a) no arrests take place without sufficient evidence to establish a clear case against
the accused based on a recognizably criminal offence;

b) that individuals brought before a court of law on a recognizably criminal offence
are not denied bail gratuitously and that there are fair and prompt trials in all cases;

c) that the independence of law enforcement officials and the judiciary from political
interference in the conduct of their duties is effectively safeguarded.

4 Any conflict between national laws and procedures, as revised, and existing
constitutional provisions should also be promptly resolved.

5 Where it does not yet exist, an independent and impartial forum for leading a
review of national laws and procedures should be established. This could take the
form of a properly constituted and adequately resourced Law Reform Commission.



14

AI Index: AFR 01/01/95 Amnesty International January 1995

CONCLUSION

It is not surprising that there should be confusions and contradictions within the legal
systems of countries in Africa seeking to build political pluralism and enhance human rights. Past
histories of conflict, intolerance or repression cannot be simply shrugged off. Nevertheless, the
resort by the governments of Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and Zimbabwe to the
harassment and obstruction of critics and opponents through the use of the type of charges
described in this report raises serious doubts as to the depth of their commitment to political
pluralism and human rights. In doing so, they violate fundamental human rights such as the right
to freedom of thought, conscience and religion, the right of peaceful assembly and the rights to
freedom of expression and association. Each of these rights should be at the heart of the political
pluralism which these governments today claim to espouse. It is to be hoped the new
government in Malawi, led by President Bakili Muluzi, which has also publicly committed itself
to the promotion and enhancement of human rights, can resist the temptation to which the
governments of these countries have periodically succumbed. 

Given the gross and systematic violations of human rights which continue to occur in parts
of Africa today, it might seem misplaced to focus upon an issue like the use of charges such as
sedition, defamation, subversion, contempt of court and organizing illegal meetings against
peaceful political opponents and critics. Amnesty International believes that it is vital to protect
and promote human rights in all circumstances, not solely in situations of protracted "human
rights crisis".  And "low intensity" violations are often linked to graver human rights violations
elsewhere, as the case of Kenya confirms. 

Furthermore, where foundations have been laid for the development and enhancement
of human rights in Africa, it is vital that they should be deepened and strengthened further. This
is also the best support which can be given to those human rights workers in Africa who have
struggled so hard to lay those foundations. This is why Amnesty International is now urging the
governments of Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia and Zimbabwe to end their use of these
charges to harass and obstruct peaceful political activity and criticism.


